Saturday, February 21, 2009

Surat Terbuka Kepada Encik Abd Malek Bin Kahar.( Pegawai Khas Kebajikan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan di Mesir.)

Surat Terbuka Kepada Encik Abd Malek Bin Kahar.( Pegawai Khas Kebajikan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan di Mesir.)
Tujuan saya menulis surat ini adalah untuk menarik perhatian Encik Abdul Malik Kahar mengenai ketidak adilan pengurusan encik sebagai pegawai yang diamanahkan untuk menjaga mahasiswa dan mahasiswi Negeri Sembilan di Mesir.
Baru-baru ini encik menghalau keluar dan mengugut menarik pinjaman seorang pelajar perempuan kerana dikatakan menghasut pelajar. Saya merasakan tindakan encik adalah tidak adil dan merupakan kezaliman terhadap pelajar.
Untuk makluman tuan, kami merasakan tindakan pelajar tersebut bukanlah satu hasutan tetapi adalah satu nasihat kepada kawan-kawannya. Adakah seseorang yang menasihatkan sahabatnya untuk tidak pergi rehlah(lawatan) yang dirasakan tidak sesuai untuk perempuan dan ke tempat yang tidak sesuai untuk pelajar Al-Azhar dikatakan hasutan.
Kami bukanlah pelajar berfikiran sempit yang tidak membenarkan pelajar perempuan untuk menyertai rehlah(lawatan). Kami juga menggalakkannya bahkan menganjurkan rehlah-rehlah yang hanya disertai oleh pelajar perempuan sahaja. Tidakkah cara ini lebih baik?
Encik pernah menarik pijaman seorang pelajar disini (Mesir) kerana mengutip zakat yang dikelolakan oleh Persekutuan Melayu Republic Arab Mesir ( PMRAM). Tindakan ini adalah tidak tepat dan sememangnya salah. Rayuan yang dibuat hanya dipermainkan oleh pihak encik. Sehingga pelajar tersebut terpaksa bersusah-payah di akhir tahun pengajian beliau kerana tidak mendapat pinjaman.
Encik pernah menghalau pelajar perempuan keluar dari Rumah Negeri Sembilan ketika waktu malam kerana dikatakan namanya tidak ada dalam senarai penghuni Rumah Negeri Sembilan Kaherah. Adakah bijak tindakan encik berbuat demikian?
Sebelum itu encik membuat ketetapan hanya pelajar-pelajar tajaan MAINS sahaja yang dibenarkan untuk tinggal di Rumah Negeri Sembilan Kaherah. Sejak bila rumah yang dibeli oleh kerajaan Negeri Sembilan tidak layak diduduki oleh pelajar Negeri Sembilan kerana tidak ditaja oleh Majlis Agama Islam Negeri Sembilan. Adalah lebih baik sekiranya pelajar yang tidak dapat pinjaman untuk menduduki Rumah Negeri Sembilan Kaherah kerana mereka tidak mendapat mana-mana tajaan. Bukankah kewujudan Rumah Negeri Sembilan Kaherah ini adalah untuk kebajikan semua rakyat Negeri Sembilan di Mesir ini.
Encik juga pernah mengugut untuk menarik pinjaman pelajar-pelajar baru yang menyertai pogram yang dianjurkan untuk menyambut kedatangan mahasiswa ke bumi Mesir ini. Sedangkan jelas pengisian pogramnya adalah untuk kebaikan mahasiswa di sini.
Ada berita menyatakan polis Mesir datang ke Rumah Negeri Sembilan Kaherah kerana mendapat laporan daripada masyarakat setempat bahawa pelajar di RNSK membuat bising diwaktu malam. Apa tindakan encik untuk kes ini?
Terdahulu, RNSK pernah mengalami kebakaran kecil dikatakan kerana pelajar yang merokok. Apa tindakan encik untuk kes ini?
Saya secara peribadi merasakan tindakan encik terhadap sebahagian daripada pelajar disini dan menjaga sebahagian yang lain adalah sikap doble standard encik terhadap pelajar disini. Banyak perkara yang membawa kebaikan untuk mahasiswa disini dirasakan seperti kesalahan di pihak encik. Sedangkan perkara-perkara yang sebaliknya mendapat perlindungan daripada encik sendiri.
Di sini juga saya ingin mengulas laporan pencapaian pelajar-pelajar tajaan MAINS yang dibuat oleh pihak pentadbiran RNSK.
Bilangan pelajar yang gagal.
1. Perubatan :
i. Lulus 25/28 = 89.2%
ii. Gagal 3/28 = 10.8%

2. Pengajian Islam
i. Lulus 118/158 =74.6%
ii. Gagal 40/158 =25.4%

3. Jumlah pelajar yang lulus 143/186 =76.88%

4. Jumlah pelajar yang gagal 43/186 =23.11%

5. Jumlah pelajar tahun satu yang gagal bedasarkan jumlah pelajar yang gagal 13/44 =29.54%

6. Jumlah pelajar kaherah yang gagal bedasarkan jumlah pelajar yang gagal 28/43 =65.11%

7. Jumlah pelajar tahun satu Kaherah yang gagal bedasarkan jumlah pelajar kaherah yang gagal 12/28 =42.85%

8. Jumlah pelajar tahun satu,dua dan tiga yang gagal bedasarkan jumlah pelajar yang gagal 34/43 =79.06%

Melalui rumusan yang saya buat dapat disimpulkan bahawa:-
A. Pelajar tahun satu yang gagal iaitu sebanyak 29.54 % adalah ketika anak-anak negeri Sembilan di kaherah mesir tidak berpersatuan. Bedasarkan sesi kedatangan pelajar-pelajar tersebut persatuan anak negeri telah dibekukan.
B. 65.11% pelajar dikaherah adalah penyumbang kepada peratus kegagalan sedangkan Pegawai Khas MAINS ditempatkan di kaherah.
C. 42.85 % daripada pelajar di kaherah yang gagal adalah pelajar tahun satu yang ditempatkan di RNSK dibawah seliaan penuh Pegawai Khas MAINS.
D. 79.06% daripada penyumbang peratus kegagalan adalah pelajar tahun satu,dua dan tiga. Ketiga-tiga tahun pengajian ini adalah ketika sesi pentadbiran pegawai khas Mains dihantar.

Kesimpulan.
Kenyataan bahawa anak-anak negeri Sembilan yang tidak berpersatuan meningkatkan prestasi pembelajaran mereka adalah tidak tepat.
Pentadbiran Pegawai Khas Negeri Sembilan bukanlah faktor peningkatan pencapaian pelajar-pelajar di mesir ini. Sekiranya pentadbiaran Pegawai khas MAINS adalah faktor utama peningkatan prestasi pelajar-pelajar Negeri Sembilan apakah pogram yang dilaksanakan untuk membantu pencapaian akademik pelajar selain daripada program motivasi dan kursus bahasa selama dua bulan yang katakan sebagai punca kecemerlangan pelajar negeri Sembilan? Bedasarkan kepada rumusan di atas ternyata program-program yang dianjurkan tidak memadai untuk meningkatkan prestasi pelajar. Benarkah pelajar Negeri Sembilan boleh menjadi Prime Mover kepada pelajar-pelajar negeri lain seperti yang diharapkan? Saya mencadangkan untuk dibuat perbandingan secara adil jika benar pihak encik ingin mengetahui jawapan yang sebenar. Rata-rata pelajar Negeri Sembilan menumpang pogram yang dianjurkan pesatuan-pesatuan lain di sini sebagai persiapan peperiksaan kuliah.
Akhirnya saya dengan rasa rendah diri mengharapkan encik mempertimbangkan segala keputusan yang pernah encik buat. Kami sedia untuk berbincang apa yang terbaik untuk mahasiswa dan mahasiswi disini. Saya juga menyeru untuk dikembalikan kebebasan mahasiswa disini, pinjaman atau zakat dan hak untuk tinggal dan mendapat kebajikan dibawah Rumah Negeri Sembilan Kaherah.

Yang benar,
Helimy Aris. Kaherah Mesir.
790827-05-5253

3 comments:

  1. Salam Ziarah..

    Aku memang cukup pantang bila orang menimba ilmu Allah yang jauh di rantau orang diperlakukan seperti ini. Ya akhi..Doakan PR cepat memerintah agar kami usahakan cara yang terbaik buat mujahid dan mujahidah di al azhar sana. Insya Allah.

    ReplyDelete
  2. Biasalah bro!.. Memang itu kerja pencacai UMNO-BN pembela negara bertopeng melayu. Itu adalah hasil dari didikan Islam Hadhari yang di bawa Pak Lah Badwi. Kalau orang belajar jurusan agama, mana mungkin UMNO nak tolong yang mengaku pembela bangsa melayu tapi kalau ambik jurusan seni tari atau lakonan pasti dapat biasiswa 100%.

    ReplyDelete
  3. Di bawah adalah beberapa Forum Internet yang popular di kalangan generasi muda masa kini :-

    1. Forum Cari >> http://forum.cari.com.my

    2. Forum MyKMU >> http://forum.mykmu.net

    3. Forum TranungKite >> http://www.tranungkite.net

    4. Forum UtaraOnline >> http://www.utaraonline.net

    5. Forum DPP Kemaman >> http://www.dppkk.org/forums

    6. Forum KPMU >> http://www.kpmu.net/forum

    7. http://siasahdaily.blogspot.com/

    8. Web yg perlu dilawati:-

    Pengkuan Mahathir, tengok sampai habis baru tahu
    http://wtv8.tv/v3/index.php?option=com_content&task=view&id=98

    http://www.terengganukini.net/
    http://www.harakahdaily.net/
    http://www.tvpas.com/mainpage.php?cat=index
    http://kelantankini.kuliah.net/
    http://kelantankini.com/
    http://www.tranungkite.net/v7/
    http://buletinonline.net/
    http://www.dppkk.org/
    http://www.pasjohorbahru.com/
    http://nikabduh.wordpress.com/
    http://webtv.pas.org.my/
    http://www.raudhatussakinah.jim.org.my/
    http://alhusseyn51.blogspot.com/
    http://wtv8.tv/v3/
    http://www.anwaribrahim.com/
    http://wanita.keadilanrakyat.org
    http://anwaribrahimblog.com
    http://presiden.pas.org.my
    http://www.husammusa.com
    http://www.parti-pas.org
    http://webtv.pas.org.my
    http://www.tvpas.com/mainpage.php?cat=index
    http://www.tvpas.com/mainpage.php?cat=index
    http://www.mppas.blogspot.com
    http://ms.wordpress.com/tag/murtad
    http://idrisahmad.wordpress.com
    http://peguampas.blogspot.com
    http://docpearl.blogspot.com
    http://pemuda.pas.org.my
    http://www.damaitv.com
    http://takiyuddinhassan.blogspot.com

    ReplyDelete